Największe polskie wytwórnie hip-hopowe

Największe polskie wytwórnie hip-hopowe

Największe polskie wytwórnie hip-hopowe
SBM LABEL

SB Maffija to wspólny projekt duetu, który od lat tworzyli ze sobą raperzy Solar i Białas, a także gromada osób skupionych wokół nich. Początkowo była to stricte amatorska inicjatywa, nastawiona w największym stopniu na bycie platformą do wydawania muzyki swojej oraz przyjaciół. Najlepiej świadczy o tym fakt, że obaj raperzy próbowali kontraktów w innych wytwórniach – jako duet nagrali dwie płyty dla PROSTO, a Białas swój głośny solowy “Rehab” wydał w Step Records.

Po tym, jak zostali spisani na straty, gdy wszystkie te projekty okazały się mniejszym lub większym fiaskiem, ich ostatnią szansą było wydanie płyt w barwach własnych, czyli SB Maffiji, która oficjalnie stała się oficyną wydawniczą. Był to strzał w dziesiątkę – “H8M4” Białasa było właśnie tym sukcesem, którego wszyscy potrzebowali, a które stanowiło też powiew świeżości dla całej polskiej sceny, ponieważ nikt wtedy nie rapował tak hardo i charyzmatycznie na nowoczesnych bitach.

SB Maffija nie bała się nigdy kontrowersji – począwszy od konfliktów z całą sceną, po danie szansy na zabłyśnięcie niepełnoletniemu raperowi, który zakończył naukę po gimnazjum. Kilka lat później SB Maffija przeżyła rebranding i teraz wszyscy znają tę wytwórnię jako SBM Label, a wspomniany niepełnoletni raper zbliżył się ostatnią płytą do potrójnej platyny. Mowa tutaj oczywiście o Bedoesie, ale SBM słynie z wydawania młodych i perspektywicznych talentów, w które nikt inny by nie uwierzył. Najnowszym przykładem takiego podejścia jest oczywiście fenomen Maty, który swoją “Patointeligencją” trafił pod strzechy większości domów w Polsce.

SBM jest projektem stosunkowo młodym, któremu w bardzo krótkim czasie udało się osiągnąć wszystko, co na dobrą sprawę było do osiągnięcia. Inaczej sprawa wygląda z Asfalt Records, które na polskiej scenie istnieje tak naprawdę od zawsze i cieszy się niezrównaną opinią i szacunkiem fanów oraz artystów. To w kultowym Asfalcie swoje pierwsze płyty wydawali artyści tacy jak O.S.T.R., Fisz czy Łona, a obecnie reprezentanci nowego pokolenia w postaci takich osób jak Taco Hemingway czy Rasmentalism.

ASFALT RECORDS

Asfalt, podobnie jak SBM, nie bał się nigdy eksperymentów i potrafił wydawać projekty bardziej niszowe, takie jak chociażby “Growbox” Soulpete’a, O.S.T.R.-a i Jeżozwierza, a także postawić na całkowicie nowe brzmienia – “Nowy kolor” rapera Otsochodzi był swego czasu prawdziwą rewolucją na scenie i pierwszym przeszczepieniem stricte amerykańskiego trapu na polski rynek. Obecnie największym eksperymentem ze strony Asfaltu jest dawanie szansy zawodnikom, którzy paradoksalnie słyną ze wszystkiego poza rapem – swoją płytę w tej wytwórni zamierzają bowiem wydać Sebastian Fabijański oraz Kamil “Saful” Nożyński.

STEP RECORDS

Dopełnieniem tej wielkiej trójcy bez cienia wątpliwości jest Step Records. Wytwórnia ta miała swoje czasy świetności, kiedy uliczny rap święcił największe triumfy. To właśnie Step wydawał artystów takich jak chociażby Chada. Obecnie Step Records zszedł do pewnej ulicznej niszy, ale pozostaje znaczącym graczem na rynku, ponieważ stoi za organizacją dystrybucji dla labeli takich jak QueQuality czy SBM, a także dla niemal wszystkich niezależnych oficyn wydawniczych w kraju, takich jak chociażby Takie Rzeczy Label KęKego czy Alkopoligamia Tego Typa Mesa.

Największe polskie wytwórnie hip-hopowe
Największe polskie wytwórnie hip-hopowe